HomeNyheterTips gällande Coronasmittan

Tips gällande Coronasmittan


Här är fem enkla tips på vad du själv kan göra för att ta hand om dig och andra med tanke på Coronasmittan:

  • Följ de rekommendationer som myndigheterna ger. Genom det lilla, till exempel genom att vara noga med handhygienen och att minska antalet nära sociala kontakter, skaffar du dig en känsla av viss kontroll. Dessutom bidrar du till att minska smittspridningen.
  • Använd dig av det du vanligtvis brukar göra – och fortfarande är möjligt med tanke på läget – för att ta hand om dig. Ta en paus från nyheterna och lyssna på musik, ta en kopp te eller pyssla med det du gillar. Det ger en kort vila och stressen får tillfälle att sjunka något.
  • Försök att hålla i de dagliga rutinerna, till exempel vad gäller när du går upp och när du lägger dig, måltider, hygien etc. Rutiner skapar ofta en känsla av trygghet och normalitet även i en i övrigt annorlunda situation.
  • För välbefinnandet, och också för att stärka immunförsvaret, är sömn och daglig rörelse viktigt. Om det går, se till att få ungefär 8 timmars sömn per dygn och någon form av träning även om gymmet, yogastudion eller idrottshallen nu är stängd. Ta en promenad eller gör något i hemmet. Även här är det lilla viktigt; hellre lite rörelse varje dag än mycket sällan.
  • Använd telefonen och digitala kommunikationsvägar. Ta kontakt med dina nära och kära, din granne eller någon du vet är ensam. Vårda dina sociala kontakter och visa din omgivning att du tänker på dem. Även om ni inte kan mötas öga mot öga.